Sklik

Transkript

Sklik
PPC reklama na Seznamu
www.seznam.cz
… najdu tam, co neznám!
O čem to bude
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
Co je PPC reklama + historie
Současný stav Skliku
Výhody Skliku
Řazení inzerátů
Výpočet skutečné ceny za kliknutí
Shody klíčových slov
Dynamické inzeráty
Měření a vyhodnocování výsledků
Optimalizace a snižování nákladů
Pokec
www.seznam.cz
… najdu tam, co neznám!
PPC reklama = platba za proklik
• Reklama placená za výkon – přivedeného návštěvníka
• Reklama cílená na uživatelův dotaz
– Reklama ve vyhledávání
• Reklama cílená na obsah textu
– Kontextová reklama
• Nevtíravá (textová) a relevantní
• Spojení s PPC konceptem přináší samé výhody
www.seznam.cz
… najdu tam, co neznám!
Trocha historie – 1 (2)
• 90. léta: počátky dnešních vyhledávačů, kraluje AltaVista, špatná kvalita výsledků
• Pokusy o řešení spamu placenými výsledky vyhledávání – Bill Grosby
• 1997­98: Overture pod značkou GoTo.com
• Overture se stává velmi úspěšnou reklamou, expanduje na další velké weby
www.seznam.cz
… najdu tam, co neznám!
Trocha historie – 2 (2)
• Je už jasné, že PPC koncept funguje
• 2000: start Google AdWords – ještě s nešikovným modelem patby za CPT
• 2002: AdWords opouští platbu za CPT, inzeráty řadí dle relevance – zohledňuje CTR
• 2003: Yahoo! kupuje Overture za 1.6 mld. $
– Overture se mění v Yahoo! Search Marketing
• 2006: Microsoft AdCenter
www.seznam.cz
… najdu tam, co neznám!
PPC u nás
• 2002: Etarget
• 2004: Google AdWords
• 2004: bbKontext (nyní Kon. reklama BillBoard)
• 2005: AdFox
• 2006: Sklik
www.seznam.cz
… najdu tam, co neznám!
Co je potřeba aby to fungovalo
• Dostatečná návštěvnost
• Kvalitní přirozené výsledky hledání
• Kvalitní inzeráty v PPC systému
– Uživatelé na ně rádi klikají
– a neklesá s časem jejich důvěra
– Dostatek inzerentů
www.seznam.cz
… najdu tam, co neznám!
Jdeme na Sklik
www.seznam.cz
… najdu tam, co neznám!
Fakta o Skliku
• Sklik je v provozu dva roky a něco
– Vyvíjí Jyxo, Seznam určuje cíle
– Cca 25 lidí v různých týmech
• Nyní:
–
–
–
–
–
přivede denně na stránky 500.000 návštěvníků
360.000 aktivních inzerátů
11.000 aktivních účtů
CTR dynamicky roste
průměrná cena za proklik se téměř nezvyšuje
www.seznam.cz
… najdu tam, co neznám!
Počet inzerentů v Skliku
12000
10000
8000
6000
4000
2000
0
2006/8
2006/7
2006/10
2006/12
2007/2
2007/4
2007/6
2007/8
2007/10
2007/12
2008/02
2008/04
2008/06
2008/08
2006/9
2006/11
2007/1
2007/3
2007/5
2007/7
2007/9
2007/11
2008/01
2008/03
2008/05
2008/07
www.seznam.cz
… najdu tam, co neznám!
Reklamní plochy Skliku
• Ve vyhledávání
–
–
–
–
Seznam.cz
Zboží.cz
Firmy.cz
Sbazar.cz, Encyklopedie, Obrázky.cz
• V obsahu
–
–
–
–
Novinky.cz
Sport.cz
Super.cz
...
www.seznam.cz
… najdu tam, co neznám!
Proč používat Sklik
• Ideální pro propagaci produktů (propagace brandu je omezená)
• Nízké (skutečně?) náklady
• Snadná kontrola finančního objemu i návratnosti
• Přesné cílení na úzké tržní segmenty
• Flexibilní, transparentní, efektivní, férová reklama
• Testování klíčových slov pro SEO a ladění účinnosti stránek
• Inzerce v nejpoužívanějším vyhledávači českého internetu
www.seznam.cz
… najdu tam, co neznám!
Kolik Sklik stojí
• Minimální cena za proklik je 0,20 Kč s DPH
• Maximální cenu za proklik určuje inzerent(!)
• Sklik stojí tolik, kolik chcete
www.seznam.cz
… najdu tam, co neznám!
Jak určit maximální cenu za proklik (CPC)
hodnota získaného zákazníka:
konverzní poměr:
300
×
0,02 =
hrubá cena za proklik:
6
(náklady na správu / počet kliků): 6 ­ (2000/4000) = 5,50
www.seznam.cz
… najdu tam, co neznám!
Jak se řadí inzeráty
Řadíme podle skóre:
skóre = nabídnutá maximální cena × míra prokliku
neboli skóre = max. CPC × CTR
CPC – Cost Per Click – cena za proklik
CTR – ClickThrough Rate – míra prokliku
www.seznam.cz
… najdu tam, co neznám!
Příklady řazení – 1 (3)
CTR
max. CPC
aaa.cz 1%
5 Kč
bbb.cz
1%
3 Kč
ccc.cz
1%
1 Kč
Dražší jsou výše
www.seznam.cz
… najdu tam, co neznám!
Příklad řazení – 2 (3)
CTR
max. CPC
alfa.cz 3%
1 Kč
beta.cz
2%
1 Kč
gama.cz
1%
1 Kč
Klikanější jsou výše
www.seznam.cz
… najdu tam, co neznám!
Příklad řazení – 3 (3)
CTR
max. CPC
součin
bfml.cz
2%
3 Kč
6
hchkr.cz
1%
5 Kč
5
psvz.cz 3%
1 Kč
3
Rozhoduje součin
www.seznam.cz
… najdu tam, co neznám!
Kolik se skutečně platí za proklik
Inzerent platí za proklik pouze tolik, kolik musí, aby se jeho inzerát udržel na své pozici.
=
Skutečná cena za proklik může být menší než nabídnutá maximální cena.
www.seznam.cz
… najdu tam, co neznám!
Skutečná cena – 1 (5)
alfa.cz beta.cz
gama.cz
delta.cz CTR 1%
1%
1%
1%
max. CPC skutečná CPC
4 Kč
?
3 Kč
?
2 Kč
?
1 Kč
?
alfa.cz by stačilo platit 3,10 Kč a stále bude první (3 Kč plus desetník)
www.seznam.cz
… najdu tam, co neznám!
Skutečná cena – 2 (5)
alfa.cz beta.cz
gama.cz
delta.cz CTR 1%
1%
1%
1%
max. CPC skutečná CPC
4 Kč
3,10 Kč
3 Kč
2,10 Kč
2 Kč
1,10 Kč
1 Kč
0,20 Kč
alfa.cz by stačilo platit 3,10 Kč a stále bude první (3 Kč plus desetník)
www.seznam.cz
… najdu tam, co neznám!
Skutečná cena – různá CTR – 3 (5)
CTR
alfa.cz 3%
beta.cz
2%
gama.cz 1%
delta.cz 0,9 %
max. CPC
1 Kč
1 Kč
1 Kč
1 Kč
skutečná CPC
?
?
?
?
alfa.cz stačí platit za proklik 0,70 a stejně bude první
www.seznam.cz
… najdu tam, co neznám!
Skutečná cena – různá CTR – 4 (5)
CTR
alfa.cz 3%
beta.cz
2%
gama.cz 1%
delta.cz 0,9 %
max. CPC
1 Kč
1 Kč
1 Kč
1 Kč
skutečná CPC
0,70 Kč
0,60 Kč
1,00 Kč
0,20 Kč
alfa.cz stačí platit za proklik 0,70 a stejně bude první
www.seznam.cz
… najdu tam, co neznám!
Vzoreček na skutečnou CPC – 5 (5)
CTR
alfa.cz 3%
beta.cz
2%
gama.cz 1%
delta.cz 0,9 %
max. CPC
1 Kč
1 Kč
1 Kč
1 Kč
skutečná CPC
0,70 Kč
0,60 Kč
1,00 Kč
0,20 Kč
Skutečná cena alfa = maxCPCbeta × CTRbeta / CTRalfa
tedy obecně:
Moje skutečná cena = maxCPC konkurenta pode mnou × CTR kounkurenta pode mnou / CTR moje
www.seznam.cz
… najdu tam, co neznám!
Klíčová slova – 1 (2)
• Klíčová slova najděte:
–
–
–
–
v Skliku
v Našeptávači
na cílových webových stránkách
v logu stránek nebo v Toplistu (Navrcholu atd.)
Pusťte to a za týden vypněte horší slova.
• Každému slovu můžete nastavenit jinou
– max. CPC
– cílové URL
www.seznam.cz
… najdu tam, co neznám!
Klíčová slova – 2 (2)
• Víc než 50% vyhledávaných výrazů má 2 a více slov
• Soustřeďte se na Long tail – nižší cena za proklik
– celkově vyšší návštěvnost
– dokážete lépe zacílit inzerát
• vyší CTR
• nižší cena
www.seznam.cz
… najdu tam, co neznám!
Druhy slov: volná shoda
klíčové slovo = volná shoda
– Skloňuje se
– Odstraňuje diakritika
– Inzeráty se zobrazí na všechny dotazy obsahující klíčové slovo
Příklad: dětské hračky
dětská hračka
hracky hezke dětske hračky dětské
nová dětská hračka
www.seznam.cz
… najdu tam, co neznám!
Druhy slov: "frázová shoda"
"klíčové slovo" = frázová shoda
– Neskloňuje se
– Neodstraňuje diakritika
– Inzeráty se zobrazí na všechny dotazy obsahující klíčové slovo v přesném znění a pořadí
Příklad: "dětské hračky"
dětské hračky
dětské hračky Chico
nové dětské hračky
www.seznam.cz
… najdu tam, co neznám!
Druhy slov: [přesná shoda]
[klíčové slovo] = přesná shoda
– Neskloňuje se
– Neodstraňuje diakritika
– Inzeráty se zobrazí pouze na dotazy, které zcela přesně odpovídají klíčovému slovu
Příklad: [dětské hračky]
dětské hračky
www.seznam.cz
… najdu tam, co neznám!
Druhy slov: ­vylučující slovo
­klíčové slovo = vylučující slovo
– Skloňuje se, ale neodstraňuje diakritika
– Dotazy obsahující toto slovo inzerát nespustí
• Zabraňují nechtěným zobrazením
• Zabraňují nežádoucím proklikům
• Zvyšují CTR, snižují cenu
Příklad vylučujícího slova:
­zdarma
www.seznam.cz
… najdu tam, co neznám!
Inzeráty
Krátké textové sdělení
Titulek = 25 znaků
1. řádek = 35 znaků
2. řádek = 35 znaků
URL = 35 znaků
www.seznam.cz
… najdu tam, co neznám!
Jak napsat dobrý text inzerátu
• Text inzerátu musí odpovídat klíčovým slovům • Tvořte velmi malé reklamní sestavy se souvisejícími slovy
• Text inzerátu má oslovit potenciální zákazníky a odradit ostatní
• Konstatujte fakta a nepoužívejte reklamní styl a fráze
• Vhodný titulek prodává
• Napiště klíčová slova do titulku a textu
www.seznam.cz
… najdu tam, co neznám!
Dynamické inzeráty
Dynamické inzeráty obsahující hledané slovo.
Příkad zápisu:
Nakupte u nás {keyword:nádobí}
Nádobí různých barev a tvarů!
{Keyword:Talíře} dodáme do dvou dnů. Výsledek při vyhledávání slova hrnec:
Nakupte u nás hrnec
Nádobí různých barev a tvarů!
Hrnec dodáme do dvou dnů.
www.seznam.cz
… najdu tam, co neznám!
Měření inzerátů
• Napište do každé sestavy více inzerátů (3 až 5)
• Za týden až 14 dnů vypněte inzeráty, které mají nízkou CTR
• Inspirujte se dobrými inzeráty a vytvořete podobné
www.seznam.cz
… najdu tam, co neznám!
Tvorba dalších sestav
Vezměte sestavu s mnoha slovy:
• vyberte malé skupinky úzce souvisejících slov
• přeneste je do nové sestavy
• vytvořte do nové sestavy inzeráty vysoce související s vybranými slovy
Výsledek: výrazně vyšší CTR
www.seznam.cz
… najdu tam, co neznám!
Jak zvyšovat CTR
• Rozdělte klíčová slova do menších skupin s relevantními inzeráty
• K volným a frázovým shodám přidejte vylučovací slova
• Testujte konkrétnější fráze a přesné shody
• Zkoušejte různé texty inzerátů
www.seznam.cz
… najdu tam, co neznám!
Jak snižovat náklady
• Zvyšujte CTR (předešlý snímek) a snižujte CPC
• Nalezněte levnější fráze, které nepoužívají vaši konkurenti (překlepy, značky atd.)
www.seznam.cz
… najdu tam, co neznám!
Měření konverzí
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
Konverze
Konverzní poměr
Průměrná cena konverze
Součet hodnot konverzí
Průměrná hodnota konverze
Hodnota konverze / Cena konverze
Transakce
Průměrná hodnota transakce
Průměrná cena transakce
Průměrný počet transakcí
www.seznam.cz
… najdu tam, co neznám!
Dosahovaný konv. p. na různých pozicích
www.seznam.cz
… najdu tam, co neznám!
Co z toho
•
•
•
•
Konverze se nedějí jen na prvních pozicích,
ale i na druhé, třetí a další stránce
Nejde o pozice
Jde o návratnost investic
www.seznam.cz
… najdu tam, co neznám!
Jak zvyšovat konverzní poměr
• Pište co nejrelevantnější inzeráty v malých skupinách s co nejkonkrétnějšími slovy
• Zkoušejte různé texty inzerátů
• Upravujte CPC slov či sestav podle dosaženého konverzního poměru
• Volte vhodné cílové stránky a zvyšujte jejich účinnost
www.seznam.cz
… najdu tam, co neznám!
Jak zvyšovat návštěvnost
• Zvyšujte objem zobrazení přidáváním nových synonym a slovních spojení (za příslušné CPC)
• Nezobrazuje­li se váš inzerát na první stránce, zvyšte počet zobrazení zvýšením CPC
• Zmíněnými metodami zvyšujte CTR
• Zvýšením CPC zlepšujte pozice inzerátů
www.seznam.cz
… najdu tam, co neznám!
Další funkce Skliku
• Statistické přehledy
– detailní statistické výstupy za různá období
• kampaně, sestavy, klíčová slova, inzeráty
• Export/import kampaní
– možnost hromadných úprav kampaní nebo importu do Skliku
• Rozhraní pro partnery Skliku ­ připravujeme
www.seznam.cz
… najdu tam, co neznám!
Pokec – vaše dotazy?
Nápověda: www.sklik.cz/napoveda
Podpora Skliku: [email protected]
[email protected]
Děkuji za pozornost
~Jirka Chomát~
www.seznam.cz
… najdu tam, co neznám!

Podobné dokumenty