Bolesti hlavy, zad a kloubů

Komentáře

Transkript

Bolesti hlavy, zad a kloubů
Jak na problémy pohybového aparátu
a bolesti hlavy
Jan Novák, 739 121 472, www.reflexologickaporadna.cz
BOLESTI HLAVY
Pohled západního světa:
PMS, hypertenze, choroby smyslových orgánů, napětí, stres, psychózy, únava, nevyvážená
hladina hormonů – může souviset s nevhodnou stravou, dlouhodobým užíváním
antikoncepce nebo léků ovlivňujících funkci orgánu starajících se o hormony, nevyvážený
příjem tekutin, tj. dehydratace, ale i nadbytek tekutin, který přispívá k odplavení řady
nepostradatelných minerálů z těla, některé zvuky nebo pachy, nedostatečný pohyb a s tím
související oslabené svalstvo podél celé páteře nebo naopak přemíra a nevhodné přetížení
různých tělesných partií, špatná chůze, resp. špatná obuv, atd.
Pohled TČM:
Hlava je místem setkání jang meridiánů, tj. do hlavy směřují energetické dráhy z konečků
prstů na rukách a nohách. Nerovnováha v těchto drahách pak způsobuje
zpomalený/zmatený tok energie (Ki, Čchi) a krve v hlavě. Nejčastěji jsou bolesti hlavy
způsobeny z nadbytku energie v hlavě, resp. v důsledku nedostatečného odvodu energie z
hlavy. Méně častou příčinou bývá nedostatek.
Projevy nadbytku:
•
•
•
•
•
Silná intenzivní bolest
objevuje se nevolnost, motání hlavy, podrážděnost, hořkost v ústech
Nepříjemné pocity v podžebří
Špatně se dýchá
Lepkavý povrch jazyka
Projevy nedostatku:
•
•
•
Při velkém stresu (zahanbení)
Bolest může být mírná a kolísavá
Únava, malátnost, bledý světlý jazyk, nevýrazný puls
Obecná preventivní doporučení:
•
•
•
Vyvarovat se extrémů v životosprávě, snažit se do jídleníčku zařadit dostatek
celozrnných obilovin, zeleniny a luštěnin.
Zařadit dostatek pohybu, nicméně se jednostranně nepřetěžovat
Eliminovat stres, vědomě pracovat s emocemi
TČM rozlišuje několik základních typů bolesti hlavy:
•
•
•
•
Týl
Čelo
Spánky
Všeobecné/přesně nedefinovatelné
TÝL
•
•
•
Příčina: nadměrná konzumace velmi stahujících potravin (maso, sýry, vejce, uzeniny),
respektive zastavení příjmu (většinou v dobré víře, že pro sebe něco udělám)
uvolňujících potravin (cukr, alkohol, sladkosti, ovocné šťávy, káva)
Projevy: tupá bolest bez tepání nebo bušení, bolest pociťovaná jako tlak, v chladném
prostředí se zhoršuje
Léčba:
o Zahřát hlavně chodidla a ledviny
o Po malých doušcích popíjet vlažný jablečný mošt nebo čerstvě vylisovanou
šťávu z nastrouhaných jablek ohřátou na tělesnou teplotu (nutno pouze
šťávu!)
o Po malých doušcích popíjet nápoj Ame-Kuzu – Rozpusťte jednu čajovou
lžičku kuzu v jednom šálku studené vody a přidejte lžičku rýžového sladu
(ame). Směs za pravidelného míchání nechte na mírném plameni bublat cca
5 minut. Pije se teplé.
o Reflexologie: palec, krční páteř, játra, žlučník, žaludek
o Akupresura: ŽL 12, MM 10, MM 60, TO 4
ČELO
• Příčina: nadměrná konzumace velmi uvolňujících potravin (cukr, alkohol, sladkosti,
ovocné šťávy, káva, aspirin, med, antikoncepce, čokoláda, atd.)
• Projevy: ostrá bolest, může být pichlavá a prudká, může se projevovat tepáním a
bušením, zhoršuje se v teplém prostředí
• Léčba:
o Na čelo dát paličkou rozklepaný list zeleného zelí, nebo chlorofylovou náplast
nebo náplast z tofu (ta není vhodná pro děti)
o Nápoj Ume-Sho-ban: Do šálku přidejte dužninu ze švestičky umeboshi,
přidejte ½ čajové lžičky sojové omáčky (Tamari) a zalijte teplým čajem
bancha, dobře zamíchejte a vypijte.
o Reflexologie: palec, krční páteř, játra, žlučník, žaludek
o Akupresura: ŽL 14, MM 1, MM 2, TS 4, Yintang
SPÁNKY
•
•
•
Příčina: nadměrná konzumace tučných a smažených jídel, resp. všeho, co zatěžuje
žlučník a játra
Projevy: většinou tupá bolest, která může přejít do bolesti ostré, pichlavé
Léčba:
o Ame-Kuzu (ale ječný slad místo rýžového)
o
o
o
Silná Miso polévka (spíše preventivně)
Reflexologie: palec, krční páteř, játra, žlučník, žaludek
Akupresura: TO 5, ŽL 20, J3,
JASNĚ NEDEFINOVATELNÁ BOLEST
•
Léčba:
o Obklady a nápoje dle povahy:
 spíše rozpínavá, ostrá bolest – miso, Ume-Sho-Ban
 spíše stahující, tupá – Ame-Kuzu, šťáva z jablek
o Reflexologie: palec, krční páteř, játra, žlučník, žaludek
o Akupresura: spodina lebeční (ŽL 20, ŽL 12, MM 10), J3, TS4
BOLESTI ZAD A KLOUBŮ
Pohled západního světa:
Úrazy, vrozené vady, nevhodné přetěžování
Komplexní pohled, TČM:
Významnou roli hraje nevhodné stravování. Přestože to mnohým připadá zvláštní, je to tak.
Současný jídelníček mnohých z nás bohužel není schopen zajistit látky potřebné pro řádnou
funkci kosterního systému, tedy svalů, šlach a vazů. Dochází k významnému překyselování
organismu. Kyseliny se usazují ve svalech a vznikají pak bolesti, zejména v oblasti zad.
Překyselený organismus zároveň ztrácí významné minerály z kloubů a šlach, které jsou pak
náchylnější k zánětům. Mnozí z nás si následně při bolestech dopřejí analgetika nebo
antiflogistika (léky proti bolesti a zánětu), která ale způsobí další postupné uvolňování
svalových úponů a ve finále tak problémy ještě zhoršují.
Nedílnou součástí našich problémů (ne jen s bolestmi zad) činí naše psychika. Páteř
můžeme vnímat jako naši oporu, s jejíž pomocí se narovnáváme. Pokud máme problémy
s bolestmi páteře/zad, většinou to poukazuje na celkovou přetíženost, máme takzvaně
hodně naloženo. Často si nosíme s sebou něco, co už nelze dál snášet. Může to být i pocit
strachu, viny odpor nebo nevyjádřená zloba a agrese.
Velké klouby (s výjimkou kolen, která souvisí hlavně s ledvinami) jsou součástí elementu
dřeva, tj. jsou ovlivňovány funkcí našeho žlučového hospodářství (játra/žlučník).
Obecná preventivní doporučení:
Měli byste zásadně změnit jídelníček, zejména se vyvarovat nejkyselinotvornějším
potravinám: cukr, maso a živočišné bílkoviny, tvrdé sýry, káva, černý čaj, ovocné čaje.
Naopak zařaďte dostatek zeleniny, tepelně upravené i syrové, celozrnné obiloviny, luštěniny.
V začátku můžete zařadit potravní doplňky, které Vám poskytnou do startu potřebné
minerály a vitamíny a mnohdy působí zásadotvorně, jako například sladkovodní řasa
chlorela.
Zařaďte dostatek pohybu, který všestranně rozvíjí – lezení, jóga, tai-chi. Celkový tělesný
rozvoj účinně podporuje páteř a udržuje správné držení těla. Tělesná námaha nám navíc
napomáhá ke snadnějšímu a rychlejšímu odplavení škodlivin z těla.
Nezapomeňte si dopřát dostatek volného času, chvil, ve kterých nic jiného neděláte, než
že jednoduše „žijete“. Pokuste se eliminovat stresové situace, případně použít některou
z metod jak se stresem bojovat (masáž plošky plexu solaris dohromady s dechovými
cvičeními).
Zevní aplikace:
Na bolavé svaly, klouby, vazy a především chronické bolesti páteře a zad s výhodou
můžeme použít zázvorové obklady. Při zánětech kloubů a šlach se rovněž využívají
chlorofylový nebo taro obklad.
Pro vnitřní užití:
•
•
•
•
•
•
Vývar z fazolí azuki - posílení a harmonizace ledvin
Čaj z brusinek – protizánětlivé účinky
Ostropestřec mariánský – harmonizace jater a žlučového hospodářství
Vlaštovičníková tinktura – harmonizace žlučového hospodářství, slinivky
Chlorela – detoxikace, zásadotvorný účinek, vyvážené množství vit. a minerálů
Pickles – denně jako příloha k hlavnímu jídlu, pomáhá harmonizovat žlučové
hospodářství
Reflexologie:
Nedílnou součástí boje proti bolestem páteře, zad a kloubů by měla být reflexní terapie. Při
jakýchkoliv potížích se zády bychom měli jednoznačně ovlivňovat krční a hrudní páteř.
Důkladně promačkejte oblast hlavních kloubů palců, palci točte a snažte se je uvolnit. Jemně
promasírujte oblast představující celou páteř. Uvolněte hrudník – bránice, žebra. U
specifických kloubních potíží se věnujte konkrétním ploškám jednotlivých kloubů,
nezapomeňte stimulovat plošky látkové výměny, a to zejména jater, žlučníku, ledvin, sleziny,
a slinivky. Rozhodně nezapomeňte na bod – C.
Akupresura:
•
•
•
•
Krční páteř, záda a ramena – spodina lebeční (MM 10, ŽL 12, ŽL 20), TeS 3, TO 5, L
3, MM 60, oblast ramenních pásů (ŽL 21, TO 15, TO 14, TS 15, TS 11) + ŽL 43, J3
Loket – TeS 8, TO 10, TS 11 + ŽL 43, J 3
Koleno – J 8, ŽL 34, MM 54
Kyčel – ŽL 30 + ŽL 43, J 3

Podobné dokumenty